readbud - get paid to read and rate articles

Chi Mi Sono..?

My photo
Addicted To Hate I Take More Everyday..The Smile On Your Face Fades..And Horror Takes Its Place..

Friday 29 May 2009

Ayat 76 & 77 Surah Ali Imran...

Bismillahir Rahmanir Rahim...~

"Bahkan! Mereka Itu Berdusta. Barangsiapa Setia Dengan Janjinya Lagi Takut, Maka Sesungguhnya Allah Mengasihi (Memberi Pahala) Orang2 Yang Takut Itu..."

(Ali Imran 76)

Maksudnya:
Bahkan Kamu Berdosa Terhadap Penganiayaan Yang Kamu Lakukan Kepada Orang2 Arab Tersebut. Dan Mestilah Kamu Tunaikan Segala Amanat Yang Dipertaruhkan Kepada Kamu. Menunaikan Hak Orang Tepat Pada Wajtunya Tanpa Menunggu Tuntutan Yang Bertalu Talu Adalah Adat Lembaga Yang Diamalkan Oleh Orang Baik2 Dan Cara Itulah Pula Menjadi Pengajaran Agama...

Dua Macam Janji Dalam Ayat Ini:

1. Janji Kepada Sesama Manusia; Yang Merupakan Sebarang Perjanjian Atau Amanat Yang Dipertaruhkan..

2. Janji Kepada Allah Taala; Iaitu Perkara Yang Mesti Di Tunaikan Oleh Orang Mukmin - Kepada Allah - Dengan MengikutiPerintah-Nya Dan Mengamalkan Syariat Yang Di Sampaikan Oleh Rasul-Nya.Dalam Ayat Ini Juga Di Jelaskan Bahawa Allah Akan Memberi Pahala Kepada Orang2 Yang Menepati Janji Dan Kepada Orang2 Yang Takut Berbuat Salah, Takut Dari Berbuat Khianat Atau Menipu - Balasan Yang Merupakan Kasih Sayang Allah, Keredaannya, Rahmatnya Dunia Dan Akhirat...
___________________________________________________________________________

"Sesungguhnya Orang Yang Menjualkan Perjanjian Dengan Allah Dan Persumpahan Mereka - Dengan Wang Yang Sedikit - Mereka Itu Tiada Mendapat Bahagian Mereka Di Akhirat, Allah Tiada Berkata Kata Dengan Mereka, Tiada Di Pandang-Nya Mereka Pada Hari Kiamat, Tiada Di Bersihkan-Nya Daripada Dosa, Dan Bagi Mereka Itu Seksa Yang Pedih..."

(Ali Imran 77)

Maksudnya:
Sesungguhnya Orang2 Yang Telah Mengubah - Yang Sama Ertinya Dengan Menjual - Akan Perjanjian Dengan Allah - Yakni Perkara2 Yang Mesti Dipatuhi Yang Termaktub Dalam Kitab Allah Seperti; Bercakap Benar, Menepati Janji, Setia Dengan Perjanjian, Menyampaikan Amanah Kepada Yang Punya, Menyembah Allah Dengan Tidak Menyekutukannya, Dan Tidak Melanggar Sumpah - Maka Perjanjian Dengan Allah Dan Perkara Persumpahan Yang Disebutkan Itu Dijualkan Dengan Wang Yang Sedikit, Semata Mata Kerana Mencari Hasil Makan Suap Dan Tumbuk Rusuk Atau RASUAH, Sesungguhnya Orang Yang Telah Melakukan Demikian Tidak Akan Mendapat Apa2 Faedah Dan Kebahagiaan Di Akhirat Kelak. Allah Akan Murka Kepadanya, Sepatah Kata Pun Tuhan Tidak Mahu Menyapanya, Dan Tidak Mahu Pula Melihatnya, Juga Tidak Akan Dibersihkan-Nya Daripada Dosanya - Kerana Orang Yang Demikian Tidak Harus Dibuat Baik - Bahkan Seksa Yang Pedih Akan Disediakan Untuknya.

Kesimpulannya:
Bahawasanya Allah Mengancam Orang Yang Mengungkiri Janji Dengan Penyeksaan Yang Pedih, Tidak Akan memberinya Rahmat Atau Belas Kasihan, Dan Tidak Akan Mendengar kan Rayuan Minta Keampunan. Perbuatan Memungkiri Janji Atau Berkhianat Itu Akan Mengakibatkan Bencana Yang Amat Besar, Dan Dosanya Pun Lebih Besar Dari Segala Dosa Yang Besar. Kerana Bilamana Seseorang Itu Telah Mungkir Dengan Janjinya, Hilang Lah Kepercayaan Orang Kepadanya. Sedang Kepercayaan Itu Pula Adalah Barang Yang Sangat Berharga. Ialah Yang Dapat Menjamin Kekalnya Perhubungan Manusia, Dan Terkawalnya Peraturan Serta Keamanan Dan Ketenteraman Hidup.

Sayang Kaum Muslimin Pada Akhir2 Ini, Ramai Yang Mensia Siakan Kepercayaan Orang - Sehingga Banyak Golongan Yang Tahu Agama Pun Tidak Luput Dari Berbuat Demikian. Hilangnya Kepercayaan Orang Itu Adalah Disebabkan Dari Banyaknya Janji2 Yang Tidak Mereka Tepati Dan Banyaknya Amanat2 Yang Tidak Mereka Tunaikan. Maka Bilamana Kepercayaan Orang Telah Mula Luntur, Alamat Perpaduan Akan Menjadi Lebur.

Lihatlah Golongan Pihak Berkuasa. Mereka Yang Di Amanahkan Menjaga Keamanan Dan Ketenteraman Umat. Berlaku Khianat Dengan Mengambil Rasuah, Menyalahgunakan Kuasa. Pihak Yang Bertanggungjawab Menjaga Sesuatu Perkara Seperti Perumahan, Serta Bermacam Lagi Agensi Yang Menjaga Urusan2 Yang Berbentuk Amanah. Sehingga kan Pernah Dikhabarkan Jabatan Agama Turut Meminta Rasuah Jika Memohon Borang Menikah. Apakah Ertinya Semua Ini? Sungguh Amanah Itu Telah Banyak Dipermainkan Maka Tidak Hairanlah Jika Banyak Institusi Keluarga Yang Musnah. Untuk Daftar Nikah Pun Sudah Melakukan Rasuah. Apalah Pula Hasilnya Pernikahan Yang Bercampur Dengan Rasuah Itu? Sesungguhnya Tiada Yang Terlepas Pandang Daripada Allah Untuk Diadili Di Akhirat Kelak. Keimanan Yang Sudah Tiada Lagi Erti Bagi Umat Islam Negara Ini.

Keimanan Diertikan Juga Dengan Kepercayaan. Dan Keimanan Terhadap Allah Tidak Dapat Dipertemukan Dengan Keingkaran Atau Pengkhianatan Terhadap Janji-Nya. Kedua Duanya Saling Bertentangan. Tegasnya, Tidak Dapat Dikatakan Seseorang Itu Beriman Selagi Ia Khianat Atau Mungkir Terhadap Janjinya.Itulah Sebabnya Junjungan Kita, Nabi Muhammad SAW Mengatakan:

"Tidak Adak Keimanan Bagi Orang Yang Tidak Punya Amanah, Dan Tidak Ada Keagamaan Bagi Orang Yang Tidak Menepati Janji..."

Bahkan Orang Yang Demikian MUNAFIK Namanya - Sebagaimana Yang Dikatakan Oleh Nabi SAW:

"Tandanya Orang Yang Munafik Itu Tiga; Jika Berkata Dusta, Jika Berjanji Mungkir, Dan Jika Diberi Kepercayaan Khianat...."

Wallahualam...Wassalam...




2 comments:

  1. tulisan yang baik, tetapi elok jika disertakan dengan tafsir dari kitab2 yang muktabar atau saudara sertakannya rujukannya sekali ( 6 kitab tafsir ulama salaf banyak sudah diterjemahkan). banyak yang tak lengkap antara, mengapa ayat ini diturun, kepada siapa dan kesimpulan saudara itu agak lebih condong menyalahkan segolongan semata-mata. wallahualam.

    ReplyDelete
  2. kedua , elok hadisw itu saudara letakkan periwayatnya, itu cara salaf as soleh, agar tulisan ini lebih menghampiri kebenaran. jika hadis itu sudah bertaraf mutawir itu tiada masalah, tetapi jika tida, eloklah saudara letakkan nama periwayatnya sekali. wallahualam,

    ReplyDelete