Chi Mi Sono..?

My Photo
Addicted To Hate I Take More Everyday..The Smile On Your Face Fades..And Horror Takes Its Place..

Saturday, 30 May 2009

Ayat 22 & 23 Surah Al Hadid...

Bismillahir Rahmanir Rahim...~

"Tiada Suatu Bencana Yang Menimpa Di Bumi, Dan Tiada Pula Pada Dirimu Sendiri, Melainkan Ada (Tertulis) Di Dalam Kitab (Lohmahfuz) Sebelum Kami Menciptakannya. Sesungguhnya Yang Demikian Itu Mudah Bagi Allah Mengadakannya..."
(Al Hadid: 22)

Huraiannya:
Di Sini Allah Mengingatkan Orang2 Mukmin Supaya Mereka Itu Bertenang Apabila Mereka Mendapati Ada Bermacam Macam Bala, Bencana Dan Malapetaka Yang Turun Di Muka Bumi, Kerana Sebarang Bencana Yang Menimpa DI Muka Bumi Seperti Kelaparan, Terjadinya Gempa Bumi, Terbinasanya Hasil Pertanian, Kuruang Menjadinya Buah Buahan, Atau Bencana Yang Menimpa Diri Manusia Seperti; Wabak Dan Penyakit, Menderita Kemiskinan, Kemelaratan, Kematian Anak2 Dan Orang Yang Dikasihi, Konflik Sesama Manusia, Dan Lain2 Seumpamanya. Semua Itu Sudah Pun Termaktub Di Dalam Lohmahfuz Yakni Sudah Ditakdirkan Di Dalam Azal - Sebelum Bencana Itu Berlaku - Allah Sudah Pun Menciptakannya. Di Dalam Hadis Ada Di Sebutkan:

"Sesungguhnya Allah Telah Menetapkan Takdirnya Segala Sesuatu 50 Ribu Tahun Sebelum Dia Menjadikan Langit Dan Bumit Dan Singgahsana-Nya Terletak Di Atas Air.."

Sesungguhnya Yang Demikian Itu Mudah Bagi Allah Mengadakannya, Kerana Allah Tahu Perkara2 Yang Akan Wujud Dan Yang Telah Wujud Begitu Pula Yang Tidak Akan Wujud..
___________________________________________________________________________

"(Ketetapan Yang Demikian) Supaya Kamu Jangan Berdukacita Terhadap Apa Yang Luput, Dan Supaya Kamu Jangan Terlalu Gembira Terhadap Apa Yang Diberikan-Nya. Dan Allah Tidak Menyukai Setiap Orang Yang Sombong Lagi Membanggakan Diri..."
(Al Hadid: 23)

Yakni:
Ketetapan Yang Demikian Itu Mengandungi Hikmat, Kerana Semua Perkara Yang Akan Berlaku Adalah Mengikut Qadak Dan Qadar Allah. Dengan Yang Demikian Janganlah Kamu Wahai Orang2 Yang Beriman Berdukacita Menghadapi Apa Yang Telah Terlepas Dan Luput Daripada Kamu Umpamanya Kenikmatan Dunia. Begitu Pula Jangan Terlalu Gembira Dengan Segala Pemberian Allah Yang Berupa Keindahan Dunia..

"Tidak Ada Seorang Pun Yang Tidak Merasakan Sedih Dan Gembira. Tetapi Orang Mukmin Menghadapi Bencana Yang Menimpanya Dengan Sabar. Dan Keuntungan Sebagai Durian Runtuh Yang Diterimanya Pula Disambut Dengan Bersyukur.."
(Ibnu Abbas)

Ayat Ini Juga Bermaksud, Janganlah Kamu Berduka Menyebabkan Kesedihan Yang Mendorong Kamu Menceburkan Diri Di Dalam Kebinasaan. Dan Janganlah Pula Kamu Bergembira Dengan Segala Kenikmatan Yang Diberikan Dengan Melampau Sehingga Kamu Bersikap Zalim Dan Sombong. Allah Tidak Menyukai Orang2 Yang Bersifat Sombong Dan Membanggakan Diri...

Kesimpulannya:
Jelasnya, Tidak Semestinya Semua Musibah Yang Menimpa Manusia Itu Adalah Kerana Tiadanya Pertolongan/Hidayah/Petunjuk/Pedoman Daripada Allah. Ianya Lebih Banyak Kepada Ujian Kepada Manusia Dan Orang2 Yang Beriman. Di Dalam Sebuah Hadis...

Dari Abu Hurairah R.A Beliau Berkata: "Sesungguhnya Aku Pernah Mendengar Rasulullah s.a.w Bersabda: Setiap Musibah Yang Ditimpa Ke Atas Orang-Orang Mukmin Yang Berupa Sakit Yang Berterusan, Sakit Yang Biasa Dan Kesedihan Bahkan Membawa Kepada Kebingungan Dari Musibah Yang Beliau Alami, Maka Hal Yang Demikian Merupakan Penghapus Bagi Kesalahan-Kesalahannya"(HR Muslim)...

Teliti Dengan Betul, Betapa Maha Pemurah Dan Penyayangnya Allah Terhadap Hambanya
Baik Yang Beriman Ataupun Tidak Beriman. Walau Sejahat Mana Seseorang Hamba-Nya Itu Tetap Juga Diberikannya Rezeki. Diberikan Kesihatan, Kekuatan, Dan Bermacam Macam Lagi Yang Tidak Terhitung. Belum Di Kira Jika Mereka Yang Beriman Itu Ada Pula Yang Tidak Pernah Solat, Minum Arak, Berjudi, Berzina Dan Banyak Lagi. Mereka Tetap Lagi Allah Berikan Rezeki Dan Kehidupan. Makanya Jika Berlaku Banyak Bencana Dan Wabak Penyakit, Ketahuilah Itu Semua Ujian Ke Atas Manusia Dan Yang Pentingnya Sebagai Suatu Peringatan Kepada Manusia Dan Orang2 Yang Beriman Untuk Kembali Kepada Allah Mengikut Jalan Yang Benar.


No comments:

Post a Comment