readbud - get paid to read and rate articles

Chi Mi Sono..?

My photo
Addicted To Hate I Take More Everyday..The Smile On Your Face Fades..And Horror Takes Its Place..

Thursday 2 July 2009

Sudah Ketentuan Allah..

Subhanallah..~Kita Hanya Mampu Merancang...Rancangan Allah Itu Langsung Tiada Mampu Bagi Kita Melawannya..Ramai Mengeluh Di Dalam Bab Sebegini..Sedarlah Yang Keluhan Itu Tidak Membawa Apa2 Makna Bagi Allah Apetah Lagi Diri Kita Sendiri...Hanyalah Satu Perbuatan Yang Sia2 Belaka..

Ada Yang Menyatakan..Nasib Manusia Itu Tidak Akan Berubah Andai Manusia Itu Tidak Berusaha Untuk Merubah Diri Mereka Sendiri..Satu Kata2 Dan Konsep Yang Kurang Sesuai. Jika Sesuai Pun Ianya Perlu Di Lihat Dari Beberapa Segi...Semuanya Terletak Pada Usaha Manusia Itu Sendiri...Bila Seseorang Itu Menyatakan Masalah Yang Dihadapi, Nasihat Ini Pasti Akan Keluar..Faham Kah Mereka Yang Menyatakan Kenyataan Tersebut?

Nyatanya Ada Yang Kurang Faham...Tidak Ada Barangkali, Seseorang Itu Akan Mengeluh.. Mengadu Masalah..Sebagainya Lagi Jika Tidak Ada Dengan Usaha..Mereka Yang Tidak Tahu Erti Usaha, Kesusahan, Keperitan Dan Kesungguhan Pasti Mengeluh Tanpa Cuba Untuk Melakukannya Berulang Kali..Dimana Silapnya?Sekali Cuba, Tidak Berjaya Sudah Berputus Asa..Apehal?Ini Barulah Bersesuaian Dengan Konsep Yang "Allah Tidak Akan Mengubah Nasib Sesuatu Kaum Itu Selagi Kaum Itu Tidak Mahu Mengubahnya..."

Konsep Tersebut Juga Sesuai Bila Dikaitkan Dengan Golongan Yang Hidup Tidak Tentu Arah..Tiada Matlamat..Hanya Tahu Mengeluh Mengenangkan Nasib Diri Dan Mengadu Kepada Orang Lain Dan Allah..Tiada Langsung Usaha Yang Cuba Dilakukan Bagi Mengubah Nasib Diri Sendiri..Padahal Mungkin Sebenarnya Nasib Mereka Tidak Di Tentukan Allah Sebegitu..Tetapi Akan Sikap Mereka Sendiri Maka Itulah Nasib Mereka.. Setiap Jalan Dan Pilihan Yang Allah Beri..Pasti Ada Dua Atau Tiga Jalan Yang Mana Kita Perlu Memilihnya..Salah Pilih Merana..Betul Pilihan Berbahagia..

Konsep Istikharah Pula Diberikan Oleh Allah Kepada Kita Di Dalam Membuat Pilihan..Yang Rasanya Hanya Segelintir Sahaja Yang Mengetahuinya Dan Menggunakannya..Bagi Yang Selebihnya Adakala Hanya Menurut Hawa Nafsu..Ada Yang Merujuk Nasihat2 Individu Tertentu Yang Belum Tentu Betulnya...Ada Juga Yang Menggunakan Khidmat2 Berbentuk Tahyul..Bukankah Mudah Hanya Dengan Istikharah?Suatu Konsep Yang Diperkenalkan Sejak Sekian Lama Bagi Memudahkan Kita Memohon Petunjuk Pedoman Dan Hidayah.. Konsep Memilih Ini Amat Penting..Kerana Disininya Terletak Pintu2 Yang Allah Letakkan Di Hadapan Kita Sebagai Ujian Bagi Melihat Sejauh Mana Kekuatan Iman Kita...

Beberapa Pintu Yang Setiap Di Sebaliknya Adalah Jalan Bagi Nasib Kita Yang Sudah Allah Tetapkan Untuk Kita...Permulaan Dan Penghujung Yang Sama..Jalan Bermula Dan Menuju Ke Garisan Penamat Menjadi Liku2 Berlainan Di Dalam Hidup..Di Sini, Salah Faham Kita Terhadap Konsep Nasib Diri Amat Ketara..Semuanya Melihat Bahawa Nasib Kita Boleh Di Ubah Dengan Adanya Usaha Berterusan Ataupun Tidak..Memang Benar Boleh Diubah..
Harus Diingat..Jika Bukan Ketentuan Daripada Allah..Cubalah Mengubah Sesuatu Nasib Kita Itu Dengan Sedaya Upaya...Nescaya Ianya Hanya Perbuatan Yang Memenatkan Namun Tidaklah Sia2..

Konsep Sebegini Jika Dipegang Teguh..Nescaya Tidak Ada Manusia Yang Akan Berputus Asa Hingga Membunuh Diri..Cuba Dan Usaha..Jika Memang Ditentukan Allah Memang Kita Akan Mendapatnya..Maka Tunggu Sajalah Waktunya..Hanya Sekadar Ujian Allah Dan Bersyukurlah Sesudah Memperolehinya...Jika Tidak Ditentukan Allah Untuk Kita Menerimanya..Maka Memang Tidak Akan Allah Beri Kepada Kita Apa Yang Kita Usahakan Itu..Buruk Atau Baik Sekalipun Usaha Kita Itu..Kerana Allah Lebih Tahu Apa Yang Baik Untuk Kita..Adakala...Apa Yang Kita Sangka Baik Untuk Kita Allah Tetapkan Ianya Tidak Baik Untuk Kita..Begitu Juga Sebaliknya..

Namun Janganlah Menganggap Ianya Perbuatan Yang Sia2...Usaha Yang Berterusan..Doa Yang Tidak Putus..Hinggalah Kita Redha Saat Tidak Menerima Apa Yang Kita Usahakan Itu..Sesungguhnya Telah Allah Kumpulkan Usaha Dan Doa Itu Sebagai Suatu Pahala Yang Tidak Diketahui Nilai Pahalanya Kecuali Allah..Maka Di Sana..Sudah Ditetapkan Habuan Kita Untuk Ini..Maka Konsep "Allah Tidak Akan Mengubah Nasib Sesuatu Kaum Itu Kecuali Kaum Itu Mengubahnya" Hanya Boleh Dipergunakan Di Dalam Situasi Tertentu Dan Tidak Boleh Di Salah Ertikan..Jika Berlaku Salah Faham Terhadap Konsep Ini Maka Seperti Kita Salah Faham Akan Konsep Allah Di Dalam Qadak Dan Qadarnya...

No comments:

Post a Comment